Marias Galleri

Fototips

För att jag ska kunna skapa ett vackert och personligt porträtt av din bästa vän är det viktigt att du ger mig de rätta förutsättningarna genom att förse mig med bra foton som förlagor. En del kan jag justera och korrigera om fotot inte är perfekt, men jag kan inte måla något jag inte ser. Skriv också lite om personligheten och speciella kännetecken som är viktigt att jag får med i porträttet. Här följer några tips som kan vara bra att tänka på när du ska fotografera ditt djur. Eftersom jag sällan träffar mina modeller i verkligheten är det viktigt att ditt djur är sig likt på fotot, det är bara du själv som kan avgöra det. Om du vill beställa ett porträtt och har möjlighet att komma hem till mig så kan jag fotografera din hund utan extra kostnad. Det går också bra att stämma träff med mig på någon av de mässor eller hundutställningar och vorstehklubbens jaktprov jag brukar delta i. När och var jag åker iväg på något event brukar jag tipsa om det på min facebooksida.

Om du har bilder tagna av en professionell fotograf måste du fråga denne om lov om det går bra att jag använder bilderna som förlagor till en porträttmålning.

Samtliga bilder på denna sida har jag själv tagit antingen med mobilen eller med min systemkamera.

Kameran

Du behöver inte ha en proffskamera för att ta bra bilder, dagens kompakt- och mobilkameror håller oftast så pass hög kvalitet för att du ska kunna ta bra bilder. Upplösningen är inte så viktig eftersom jag tittar på referensbilderna i min platta, viktigast är ljuset och skärpan. Spara gärna ner dina bilder i lite mindre upplösning, 72 dpi räcker, så blir det inte så tungt om du mailar många bilder till mig. Dock kan det vara svårare att ta bra bilder med mobilkameran eftersom den ofta är långsam och ”modellen” har hunnit röra sig eller titta bort innan autofokusen hittat skärpan och bilden tas. Ett tips! Använd bildsekvensfunktionen om din mobil har en sådan! Då tar kameran ett helt gäng bilder, så kan du sedan plocka ut den som blev bäst.

Ljus

DSC_0700

Här är en bild av Patron tagen inomhus med min mobilkamera utan blixt. Bilden är blurrig med gulaktigt glödlampsljus, man ser inte hans drag ordentligt.

DSC_0958

Här är en bild av Dimma tagen inomhus med blixt, som ger ett onaturligt kallt ljus. Här visar jag dessutom det klassiska misstaget att stå rätt upp och ned när jag tar bilden. Perspektivet blir konstigt, hon ser ut att ha väldigt korta ben. Försök alltid komma i nivå med det du ska fotografera!

giro

När vi har valpar älskar jag att ligga och kravla på mage och följa dom med kameraobjektivet, men så är jag ju ganska nördig 😉 Vill man inte ligga på mage för att få rätt perspektiv är det enklare att sätta upp den lilla modellen på tex. ett bord!

Fotografera helst utomhus utan blixt. Foton tagna med blixt inomhus ger ett blankt artificiellt ljus och onaturligt blänk i ögonen. Det kan fungera att fotografera inomhus utan blixt men risken är att bilden blir grynig och kontrastlös som bilden av Patron här ovan, samt att djuret måste sitta absolut stilla så det inte blir rörelseoskärpa då slutartiden blir lång. Eller skakningsoskärpa för den delen, eftersom det är omöjligt att hålla kameran blickstilla under en lång slutartid om du fotograferar på fri hand. Det kan vara värt att testa att fotografera i det snett infallande ljuset från ett fönster. Bästa ljuset finner du annars utomhus, helst inte i direkt solsken eftersom det skapar hårda skuggor. Tänk också på att inte fotografera en mörk hund mot tex snö i bakgrunden. Då exponerar kameran automatiskt efter allt det vita och hunden blir som en svart silhuett. Samma sak gäller solljuset, se till att ha det snett bakom ryggen då du fotograferar. Motljus skapar också en mörk silhuett. Ska du fotografera på vintern, använd en neutral bakgrund som tex en husvägg.

_DSC0267

Rent fotografiskt en ganska häftig bild av Dimma. Men den skulle inte lämpa sig så bra som förlaga till ett porträtt. Det skarpa motljuset lägger hennes ansikte i skugga så jag ser inte detaljerna i ansiktet och kring ögonen. Undvik att fota i starkt solsken, eller försök ha solen i ryggen då du fotar för att slippa motljus.

_DSC5898

Mörk hund mot vit bakgrund i mulet väder = ingen bra kombination! Man ser henne mest som en silhuett. Det kan funka att fota en mörk hund i snölandskap, men då måste det vara solsken så hunden framträder. Har du möjlighet att göra lite manuella justeringar (det går med de flesta kompaktkameror) så prova gärna att plussa på 1/1-1 steg på exponeringen så blir snön vit i stället för grådaskig.

IMAG3448

En mobilbild från fjället. En mörk hund mot en ljus himmel är heller ingen bra kombination! Vad som kan fungera i ett sådant här läge är att använda blixten för att belysa modellen framifrån. Men ljuset riskerar ändå att bli lite konstigt.

IMAG3619

Ytterligare en mindre lyckad bild i motljus, här en solbelyst skog och tjärn medan modellen Jorm sitter i skugga i förgrunden. Dessutom sitter han som en hösäck. Försök få modellen att se alert ut och titta antingen in i kameran eller rikta uppmärksamheten mot något vid sidan för att få en fin profilbild! En godbit eller något annat intressant kan göra susen!

Komposition

IMAG3707-1-1

Mattes huvudfoting! 🙂 Tagen inomhus i dåligt ljus. Dock kan man ana att det kommer lite ljus från ett fönster till vänster. Efter en omgång i photoshop skulle jag nog kunna göra ett ganska roligt porträtt utifrån denna bild!

Gå nära motivet så du får så lite luft som möjligt runt omkring. Ska det vara en ansiktsbild så behöver bara huvudet och bröstet vara med. Är det en katt eller liten hund du ska fotografera inför ett klassiskt porträtt så försök sänka dig ner till djurets nivå så perspektivet blir rätt, annars ser benen ut att sitta direkt på huvudet. Ett alternativ kan vara att sätta upp det lilla djuret på tex. ett bord. I vissa fall kan förstås bli ett roligt och personligt porträtt då man medvetet fotograferar på det sättet. Det kan passa att göra tex. ett pop-art inspirerat porträtt i pro marker tusch. Se till att djuret tittar upp och ser vaket ut på bilden, en assistent som håller i en godbit eller lockar med favoritleksaken kan göra susen! Om du fotograferar i profil eller framifrån är en smaksak, viktigast är att blänket i ögonen framträder bra.

Framförallt, utrusta dig med mycket tålamod och ta MÅNGA bilder! Det är fördelen med dagens digitalkameror, bara att fota och radera tills du är nöjd. Själv brukar jag följa mina hundar med objektivet och låta dom gå omkring lite som dom vill, det gäller att vara vaken och trycka av bilden då rätta tillfället uppenbarar sig. Att stressa och  ”tvångssätta” en ovillig hund för fotografen brukar få effekten att modellen ser olycklig ut med hängande öron. Nu fotar jag ju mest hundar, men en sådan behandling av en katt skulle ju vara vara ännu mer omöjlig, då får fotografen i stället ha tålamod och invänta det rätta tillfället när katten tex. sitter i en fönstersmyg med fint ljus som faller in från sidan. Hästar gör sig bäst fotograferade snett framifrån. Eftersom det är ett stort djur så gör man sällan det klassiska perspektivmisstaget.

Lycka till!

Här är några exempel på bra foton och porträtt jag skapat utifrån dessa:

schillerstövare Saga saga_signSchillerstövaren Saga. Jag hade glömt att ställa om en inbyggd effekt i kameran så Saga blev lite väl röd i pälsen. Men det visste jag om och kompenserade i porträttet.

griffon_004nivernais004Gruffe, en griffon nivernais. Referensfotot tog jag under Höga kusten Game fair i mitt mässtält. Det visade sig bli fint sidoljus i bilderna när jag fotade hundar precis i tältöppningen.

munster_003 munsterlander_signAnton, en kleine münsterländer som jag också fotograferade i under Höga kusten Game fair.